Pissedårlig undervisning
Alexander von Oettingens bog ”Pissedårlig undervisning” tager udgangspunkt i det von Oettingen kalder negativ pædagogik. For von Oettingen starter alle erkendelsesprocesser med det, vi ikke ved, og det vi ikke bryder os om, men i forhold til pædagogik og undervisning er udfordringen, at vi altid ønsker at fortælle alt det gode, vi vil gøre for vores elever. Dermed kommer vi kun vanskeligt til nye pædagogiske erkendelser, og von Oettingens påstand er, at hvis vi ønsker nye erkendelser i forhold til vores undervisningspraksis, så må vi starte med at undersøge den ”pissedårlige undervisning”.
Hvordan arbejder vi med den pissedårlige undervisning?
Vi vil i dette korte indlæg beskrive, hvordan vi faktisk arbejder med den pissedårlige undervisning i vores workshop.
Er genbrug egentlig godt?
En af de mærkelige ting ved undervisning er, at det som fungerer godt i én kontekst, faktisk kan vise sig at fungerer dårligt i en anden. Men betyder det så, at vi ikke skal genbruge vores ideer og materialer?