Omverdenen ind i undervisningen

På VG har vi en tradition for at komme ud af klasserummet og møde omverdenen i forskellige undervisningssammenhænge og dermed inddrage virkeligheden som et åbent laboratorium. Den tradition vil vi i fællesskab udfolde og videreudvikle i workshoppen ”Omverdenen ind i undervisningen”. I denne blog præsenteres forskellige eksempler på dette samspil mellem undervisning og omverden.

Hvordan kan Det Grønne Museum bruges i undervisningen?
Solveig Skovmose Vinther Solveig Skovmose Vinther

Hvordan kan Det Grønne Museum bruges i undervisningen?

Jagten, skoven, landbruget og maden – det er de fire ansvarsområder, som Det Grønne Museum rummer. I vores workshop Omverdenen ind i undervisningen var vi draget ud i, ja – omverdenen - for at undersøge, hvordan og om vi kan inddrage det i vores undervisning.

Læs mere
Skovgaard Museet og VG
Solveig Skovmose Vinther Solveig Skovmose Vinther

Skovgaard Museet og VG

I over 10 år har Viborg Gymnasium samarbejdet med Skovgaard Museet i Viborg om at skabe undervisning og formidling. Der etableres et tilhørsforhold til museet og eleverne får samtidig åbnet blikket for, hvordan man kan lære af at se og opleve kunst.

Læs mere
Lokalsamfundet og den store fortælling
Solveig Skovmose Vinther Solveig Skovmose Vinther

Lokalsamfundet og den store fortælling

Houlkærområdet i den østlige del af Viborg har en ganske særlig historie. I dette lokalhistoriske projekt vil vi vise eleverne, at Houlkær rummer meget mere end det, øjet umiddelbart ser.

Læs mere