Didaktisk udvikling gennem vejledning af studerende

Af: Line Højgaard Porse og Trine Bjerregaard

Didaktisk udvikling på et gymnasium er rigtig mange ting. En af måderne, hvorpå vi arbejder med didaktisk udvikling på VG, er faktisk ved at være med til at vejlede kommende gymnasielærere.

Så kan man jo spørge sig selv, hvad en erfaren gymnasielærer får ud af at vejlede kommende gymnasielærere? En hel del, faktisk. Tag fx fat i vores samarbejde med Aarhus Universitet, hvor vi to gange om året modtager modulplaner fra studerende på kandidatuddannelsen i faget Didaktik. De studerende får feedback på deres modulplaner af erfarne undervisere og får samtidig mulighed for uddybende mundtlig feedback og dermed et blik ind i gymnasieverdenen. Arbejdet er virkelig relevant for en erfaren gymnasielæreres undervisning, fordi man både bliver opdateret på, hvad det er, der rører sig i ens fag på universitetet men også fordi, man automatisk kommer til at gentænke sin egen undervisningspraksis, når man sidder og giver de studerende tips og tricks til didaktiske greb. Selv glemmer man måske ofte, at et godt modul bør indledes og afrundes skarpt eller, at et godt modul faktisk er bedst, hvis det indeholder 4-5 sekvenser i alt.

En ting er at modtage modulplaner på skrift, give skriftlig feedback og så endelig mødes virtuelt til mundtlig feedback. En anden ting er at få praktikanter i huset. Som praktikant på VG bliver man tilknyttet en mentor i hver sit fag, og skal i løbet af to uger følge denne mentor i tykt og tyndt gennem en arbejdsdag. Således skal man som praktikant møde sit fag på forskellige faglige niveauer, på forskellige årgange og på forskellige uddannelser. Og man skal selv prøve kræfter med at undervise – under kyndig vejledning fra mentoren. Derudover deltager man i de arrangementer på gymnasiet, der er relevante for ens fag; alt fra morgenmad med faget, over PR-møder og til ekskursioner.

Tilbage til vores hovedpointe: Didaktisk udvikling kan opnås gennem vejledning af kommende gymnasielærere. Og det kan det, for idet vi bliver nødt til at tænke over vores egen didaktik via blikke på kommende gymnasielæreres didaktik sker der en dobbeltdidaktisering, som kan være med til at udvikle vores egen undervisning.

Næste
Næste

FIMME