DIDAKTIK

View Original

Formativ feedback med fokus på opgavetyper

Af Anders Midtgaard

Jeg synes det kan være frustrerende at rette elevernes afleveringer – især hvis man har en fornemmelse af, at de ikke rigtig bruger min formative feedback fremadrettet. Jeg besluttede derfor at strukturere min formative feedback på en måde, der øger chancen for, at eleverne anvender min feedback næste gang, de møder samme opgavetype.

I samfundsfag skal eleverne i en studentereksamensopgave besvare 4 forskellige opgaver (ud af i alt 6 forskellige opgavetyper). Min tese var, at det er uoverskueligt for eleverne at finde tilbage til min formative feedback til en bestemt opgavetype, hvis jeg skriver feedbacken til alle fire opgavetyper ind i ét dokument. I klassens OneNote har jeg derfor oprettet 6 sider i hver elevs personlige sektion – én OneNote-side til hver af de 6 opgavetype. Når jeg retter en elevs aflevering, kopierer jeg mine kommentarer til de 4 opgavetyper ind i den dertilhørende side i elevens OneNote. Næste gang eleven skal besvare f.eks. en hypotese-opgave, kan vedkommende gå ind på sin OneNote-side med hypotese-opgaven og se mine kommentarer til de hypotese-opgaver, som eleven tidligere har afleveret.

Eksempel på elevens OneNote med kommentarer

Ud over at øge chancen for, at eleverne anvender min feedback næste gang de møder samme opgavetype, er det også min oplevelse, at strukturen i OneNote bevidstgør eleverne om krav og forventninger til de 6 opgavetyper i skriftligt samfundsfag.

Det er klart, at det er mere besværligt for mig, at jeg for hver elev skal uploade formativ feedback til 4 forskellige OneNote-sider, men dels er det min oplevelse, at eleverne i højere grad end tidligere faktisk evner at bruge min formative feedback fremadrettet, og dels bruge jeg standard-ark til opgavetyperne, der betyder, at det bliver nemmere at rette afleveringer og at eleverne hver gang bliver mindet om, hvad jeg forventer af deres besvarelse af den enkelte opgavetype.