Skovgaard Museet og VG
Af Line H. Porse og Henrik D. Andersen
I over 10 år har vi samarbejdet med Skovgaard Museet i Viborg om at skabe undervisning og formidling, der med udgangspunkt i museets faste samling og skiftende udstillinger danner omdrejningspunkt for, at eleverne får et tilhørsforhold til museet og samtidig får åbnet blikket for, hvordan man kan lære af at se og opleve kunst.
I dette skoleår samarbejder vi bl.a. om et større projekt, der omhandler det tidsaktuelle tema: Menneske og natur – i den antropocæne tidsalder. Samarbejdet tager udgangspunkt i to forskellige udstillinger på Skovgaard Museet; Palle Nielsen-udstillingen ”Mirakler og katastrofer” fra sidste år og Jesper Christiansen-udstillingen ”De fire årstider”, der åbner til januar 2022. Det særlige for projektet er, at alle klasser på tværs af fag kan deltage, og i år deltager således både historie, naturgeografi, dansk, design & arkitektur, billedkunst og biologi.
Billeder fra et tidligere samarbejde mellem Dansk, Historie og Skovgaard Museet om temaet “Dannebrog”.
Når vi samarbejder på denne måde med Skovgaard Museet har vi efterhånden fået udviklet et fast koncept, som er delt i tre, som skitseret i forløbet nedenfor:
Den første del foregår i en af de to udstillingsperioder, hvor forskellige klasser i forskellige fag arbejder med fagets blik på Menneske og natur gennem oplevelsen af værkerne på udstillingen.
Den anden del er et seminar, hvor alle de involverede klasser deltager i en seminardag under temaet. I år har vi på dagen fået støtte af Foreningen Intrface, således vi har mulighed for at få besøg af filosof Mogens Pahuus, der vil reflektere over temaet, ligesom vi har udviklet forskellige workshops, som eleverne skal deltage i – bl.a. med besøg af tegneserietegneren Thomas Thorhauge og aktivisten Aksel Johansen. Afslutningsvis får vi besøg af lokale politikere, der indgår i et debatpanel om, hvordan vi gør Viborg mere grøn.
Den sidste del af projektet er at skabe en udstilling, der forener Skovgaard Museets faste samling med elevproducerede værker, der er udviklet som en del af projektet – det være sig alt fra lyrik, naturvidenskabelige forsøg, kunstværker, omvisninger mm.
Afslutningsvis kan man jo spørge sig selv, hvorfor man skal tage omverdenen ind i undervisningen? For os at se handler det om at give eleverne nye blikke på fag og fagligheder, det handler om at motivere dem – og så handler det også om for os som undervisere, at skabe rum for, at vi kan få oplevelser, man husker, sammen med eleverne.