DIDAKTIK

View Original

Hvordan kan Det Grønne Museum bruges i undervisningen?

Af Line Højgaard Porse og Henrik Damgaard Andersen

Hvordan etablerer man et egentligt samarbejde, der forhåbentlig på sigt udvikler sig til et partnerskab til gavn for både undervisere og elever på VG og for den partner, man samarbejder med?

Svaret er ikke entydigt, men det var netop det spørgsmål, der dannede ramme for vores workshopdag på Det Grønne Museum i oktober 2021. Fokus for dagen var således at undersøge, hvilke mulige undervisningsprojekter, vi kunne udvikle i samarbejde med formidlerne på Det Grønne Museum.

Og hvem skulle på forhånd have vidst, at Landboreformerne eksempelvis kunne danne omdrejningspunkt for et tværfagligt samarbejde mellem matematik, historie og psykologi? Eller hvem skulle have vidst, at en del af museets udstilling ”Guldkorn” rummede mulighed for selv at eksperimentere med at fremstille nye planter? Eller, at museets nye udstillinger er så kuratorisk og udstillingsæstetisk interessante, at ethvert billedkunsthold ville elske at analysere og forholde sig til udstillingerne?

Næste gang vi mødes i workshoppen, skal vi bl.a. tale om, hvad næste skridt i samarbejdet er; hvem har lyst til at tage teten og mødes med formidlerne på Det Grønne Museum igen, og hvad vil vi gerne, at samarbejdet udvikler sig til? Vi glæder os til næste skridt.