Transfer fra forrige modul
Af Torben F. Petersen
I en travl hverdag kan det være svært for vores elever at huske, hvad vi arbejdede med i forrige modul. Derfor har jeg forsøgt at få eleverne aktiveret mere i en opsamling af pointerne fra sidste modul ved at lave en lidt anderledes opstart på et modul.
Jeg har på forhånd opstillet 3-4 pointer fra sidste modul, som jeg mener eleverne burde kunne huske.
I starten af modulet kommer alle eleverne op at stå i klasserummet, og her skal de finde sammen med en anden person. Det kan både gøres med sidemanden eller f.eks. lade eleverne stille op i en lang række efter deres fødselsdato. Så er de også aktiveret på en anden måde end ved at sidde stille fra starten af.
De står så sammen 2 og 2 og skal lave sten, papir og saks. Vinderen rækker hånden op, og herefter bestemmer jeg, om vinderen har fået æren af at fortælle om det spørgsmål, jeg så stiller efterfølgende - eller om de har fået æren af at lytte mens taberen fortæller. Det gentages så to eller tre gange. Det giver en god effekt i rummet, at de aldrig ved, hvad det er de har vundet…
Spørgsmålene er alle opsamlende fra forrige modul, som f.eks. efter et modul, hvor vi havde arbejdet med kildekritik og havde læst to kilder:
Hvilke spørgsmål skal man stille en skriftlig kilde for at finde frem til om den er troværdig eller ej?
Hvorfor vælger et land at føre en imperialistiske politik?
Hvilke fordele og ulemper var der for Indien ved Storbritanniens overherredømme.
Eleverne går faktisk ret meget op i det, og det er meget få der ikke får sagt noget. Alle får mulighed for at tale og får mulighed for at få deres viden sat i spil.
Eleverne er glade for det og efterspørger det som en fast opstart af et modul. De føler, de får reproduceres deres viden og får mulighed for at sætte den i spil via dialog med en klassekammerat. Det kan være mere tryghedsskabende for den enkelte elev og efterfølgende kan det være nemmere at bidrage på klassen.
En ekstra gevinst er, at det både får eleverne aktiveret - og det får dem væk fra computer og mobil.